søndag 17. august 2014

Croque monsieur

Denne sandwichen smakte jeg første gang jeg var i Paris. Jeg synes den er veldig god,og fikk plutselig lyst på i går,så jeg måtte prøve å lage. Fant ikke den rette osten som heter gruyère,så jeg valgte cheddar istedenfor.

INGREDIENSER

Bèchamelsaus
3 ss smør
3 ss hvetemel
1,5 kopp varm melk

Smørbrød
6 store loffskiver
3 store osteskiver
3 skiver hamburgerrygg e.l.
Revet oss til topping
Dijon sennep

FREMGANGSMÅTE
Lag Bèchamelsausen først, ved å smelte smør i en gryte.når smøret er smelta og begynner å frese, tilsetter du melet.Rør godt, tilsett den varme melken.
Rør sausen glatt,varm til kokepunkt mens du rører,og sett til siden.

Ta brødskivene og smør et tynt lag med sennep på hver. Legg lik mengde ost og skinke mellom to skiver,slik at du får 3 sandwicher.
Stek sandwichene i litt smør eller olivenolje (eller litt av begge deler) på begge sider slik at brødet blir crispy og får en gyllen farge.
Legg sandwichene på ett bakepapir,ta på ca 2 ss av sausen,strø over revet ost og grill i stekeovnen.

Voilà ; din egen croque monsieur!
I Frankrike blir den servert med salat,stekte poteter og eventuelt speilegg(da kalles den croque madamè)
Bon apetìt!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar