mandag 18. august 2014

Rødvinsmarinert mørbrad

En kjempegod søndagsmiddag! Jeg brukte et mørbradstykke på ca.800 gram som va ganske firkantet og tykt.Steketiden er avhengig av tykkelsen.Jeg stekte det i ovnen i 1 time og 20 min). Bruk gjerne steketermometer så slipper du tørt kjøtt.

INGREDIENSER

Ca.800 gr mørbrad
1 stor løk
2 gulerøtter
Rødvinsmarinade(se oppskrift under)

TILBEHØR
Saus (se oppskrift under)
Poteter
Grønnsaker etter smak


MARINADE

2-3 fedd hvitløk
2,5 dl rødvin
2 ss kinesisk soyasaus
1 ts knust pepper
2 ss olivenolje

Skrell hvitløksbåtene,finhakk og bland sammen med resten av ingrediensene. Legg i en frysepose / brødpose, ta oppi kjøttet og legg det i kjøleskapet. Bør ligge kaldt minimum 3-4 timer.Gjerne snu på kjøttet i marinaden.
Ta ut kjøttet ca.30 min før steking.

TILBEREDELSE

Sett stekeovnen på 120 grader.
Ta kjøttet ut av posen, spar på marinaden. Brun kjøttet godt på alle sider, legg det i en ildfast(gjerne litt dyp) form, hell resten av marinaden over og putt oppi en delt løk og ett par gulerotbiter.
Stapp i steketermometer sånn det er i midten av kjøttet,ta over aluminiumsfolie og sett i stekeovnen.
Når kjøttet har nådd en kjernetemperatur på 60-65 grader er det ferdig.
La det hvile 10 min på benken før du skjærer det opp.

SAUS

40 gr smør
40 gr hvetemel
Sjy fra mørbrad
0,5 dl fløte
1 ts tørka persille
1 grønnsaksbuljongterning
Salt
Pepper
Vann
Eventuelt litt sukkerkulør

Smelt smøret,tilsett melet og brun det i gryta.tilsett 1/2 ts pepper mens du bruner.
Sil sjyen,ha i litt og litt mens du rører godt.
Tilsett persille,buljong og litt sukkerkulør(hvis du trenger).Spe med vann dersom sausen er tykk. Kok opp og tilsett fløte med du rører.
Smak til med salt og pepper.

Server med kokte poteter og gulerøtter (jeg har brukt regnbue-gulerøtter)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar