tirsdag 11. august 2015

SatayKylling

Kjempegod rett!Har hentet oppskriften fra Trines matblogg, men har tatt noen justeringer som passer min smak.

INGREDIENSER

Ca. 600-650 kyllingfilet
12-13 grillspyd(legg i vann i god tid før bruk for å hindre at de tar fyr på grillen)

Marinade ;

1 dl søt soyasaus /Ketjap manis
2 ss rapsolje
1 ss sesamolje
1 ss sambal oelek
1 fedd finhakket hvitløk
En liten bunt finhakket fersk koriander

Saus;
Resten av marinaden
1,5 dl vann
Ca 150 gr. Grovt peanøttsmør

Tilbehør;
Kokt jasminris
Fruktsalat

FREMGANGSMÅTE

Strimle kyllingfiletene i passe biter på ca 1 cm. Bland marinaden sammen, tre kyllingfiletene på grillspyd og pensle med marinaden.  La marinaden trekke ca 30 min før grilling.

Lag klar fruktsalat.  Jeg brukte fersk ananas,epler,mango,nektarin,druer og piel del sapo melon.

Jasminris trenger ca 18 min koking,så den setter jeg på etter jeg har laga Fruktsalat. Jeg bruker 1 kopp ris til 1,5 kopp vann. Til denne oppskriften brukte jeg dobbelt(med store kopper)

Til sausen; kok opp vannet og resten av marinaden.  Tilsett peanøttsmøret til slutt. La det stå å putre noen minutter.

Grillspydene skal grilles på middels eller litt svak varme,ca 3 min på hver side(til de er gjennomstekt) Gjerne på aluminiumsfolie, slik marinaden ikke tar fyr. Alternativt kan du steke dem i stekepanne.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar